WIND ENERGY RULES AND REGULATIONS

IN TURKEY

NEED

IMPORTANT AND URGENT CHANGES

 

This short list by headings and some recommendations you will find here is only a some of the things we can do in Turkey in order for a good and smooth start in this clean energy business of wind power. Because of the governments resistance to change history repeats itself in new developments in a country by delaying the process. Turkey is no exception for that matter.  I have tried to explain here the *“Capital City Syndrome”  hypothesis which to my opininon exists perhaps  in all the central governments in the world. I believe the earlier we can diagnose this illness and act accordingly the quicker we shall succeed in creating  new businesses.

 

 

TÜRKİYE’DE RÜZGAR ENERJİSİ

MEVZUATI

MÜHİM VE ACİL

DEĞİŞİKLİK İSTİYOR

 

Temiz rüzgar enerji işlerinin Türkiye’de düzgün ve iyi başlatılabilmesi için burada kısa başlıklar halinde listelenmiş işlerin ve bazı tavsiyelerin bir kısmını  bulacaksınız. Hükümetlerin değişikliklere karşı dirençlerinden dolayı bir ülkede meydana gelen yeniliklerde tarih kendini tekrarlayarak gecikmeler yaratmaktadır. Türkiye bu konuda bir istisna değildir. Benim fikrime göre belki dünyanın bütün merkezi hükümetlerinde bulunan *“Başşehir Sendromu” hipotezini burada açıklamaya çalıştım. Bu hastalığı ne kadar erken görür ve ona göre hareket edersek o kadar daha çabuk cok yeni işler yaratabiliriz inancındayım

 

 

 

 

Anatomy of Changes

Information period:

Supply convincing intelligent information with enthusisasm and persistance about the virtues of your new idea. Never forget that change will take place anyway; you can only help it to become sooner. Like in many countries wasteful climbing of crisis sooner or later will bring the change. Be prepared to be called “utopist”- the mildest way of being insulted before your ideas are realized. You should endure, be calm when facts are hidden or given with misleading statements. Be able to pursue in good manner the longevity of your ideas.


 

Convincing  an important person:

It is easier to explain this period by some examples.

 

Some examples of change

Yearly re-evaluation of company assets and also allowing free share issues as stock divident. The wireless law, Abolition of the law of “Protection of Turkish Lira” which was called a “Devil’s tree”-because it had become one over the years-all changed by one man - The Prime Minister at the time Honorable Özal in 1983.

 

It has been shown in above examples that problem rules and regulations turned to devil trees were all cut off. They were not pruned. Devil tree cannot be pruned. Energy problems of Turkey have now became as Devil Tree. They are now waiting for some important person to cut it off.

 

Above first 3 examples had the same phases of change. Somebody – anybody -  has to identify the problems and start creating intelligent information supply over a period until an important person believes and do something about it during which time dedicated involvement in the elimination or reduction of fears and resistances is needed. Should present courageous solutions with empathy for the immediate questions that may arise with the proposed change. Doing nothing – is not an intelligent way to challenge the future.

 

Lobby web site:

http://www.unimedya.net.tr/egetek

  

 

Değişmenin Anatomisi

Bilgi verme süreci:

Yeni fikrinizin faziletleri hakkında canlı ve sebatkar bir şekilde inandırıcı akıllı bilgi verin. Hiçbir zaman unutmayın ki değişiklik zaten gelecektir; siz sadece onun daha evvel olmasına yardımcı olabilirsiniz. Birçok ülkede olduğu gibi tırmanan krizler er veya geç değişikliği getirir. Fikirlerinizin idrak edilmesine kadar - en hafif şekilde hakaret anlamında- size “hayalperest” demelerine  hazırlıklı olun. Gerçeklerin sizden gizlendiği veya saptırılarak verildiğinde bile sakin olarak dayanmasını bilin. Uysal bir şekilde fikirlerinizin uzun ömürlü olmasını takip edin.

 

Mühim bir kimseyi inandırmak:

Bazı misallerle bu süreci anlatmak daha kolaydır.

 

Bazı değişiklik misalleri

Her yıl şirketlerin aktiflerinin yeniden değerlemesi, rezervlerin bedelsiz hisse senedi yolu ile temettü halinde dağıtılması kanunu, telsiz kanunu, zamanla kendisi problem olmuş ve “Şeytan Ağacı” haline gelmiş “Türk Parasını koruma kanunu” 1983 yılında bir kişi - zamanın Başbakanı – Sayın Özal tarafından değiştirlidi.

 

Yukarıdaki misallerde şu gösterilmiştir ki; şeytan ağaçları haline gelmiş bu mevzuatlar kökünden kesilmiştir. Bunlar budanmadı. Şeytan ağacı budanmaz. Türkiye’nin enerji problemleri şeytan ağacı olmuştur. Mühim bir kimsenin onu dibinden kesmesini beklemektedir.

 

Yukarıdaki ilk 3 misalde değişmenin fazları aynıdır. Mühim bir kimsenin inanıp bunun için bir şey yapmaya karar verrmesine kadar birisi - herhangi bir kimse - problemleri görüp tanımlar ve bu süreç içinde  akıllı bilgi üreterek bunu yayar. Korkuların ve dirençlerin ortadan kaldırılması için kendini vakfedici bir çalışma lazım. Teklif edilen değişiklikle hemen meydana çıkabilecek sorunlara empati ile cesaretli çözümler getirmelidir.

Hiçbirşey yapmamak – geleceğe göğüs germek için akıllı bir yol değildir.

 

Lobi web sayfası:

http://www.unimedya.net.tr/egetek

 

 

How strong resistance to change creates “Bonanza”

Energy related laws and its interpretations has allowed “Artificial crisis with chronical postponements of important decisions”to become.  Turkey now is urgently in need of large scale foreign investments in Energy sector. Turkey has sunshine, wind power and geothermal energy in abundance. If nature repeats itself we are about to see someone important person in Turkey will do something about it. Hopefully before a big crisis this time the necessary clause in the constitution is amended as "wind, sun and geothermal energy does not belong to the government" and that also the necessary amendment in the constitution " the electricity production is government service" should be made as soon as possible.
Below the estimated power for year 2023 is taken above the government estimated figure. The reason for this increased investment is to make allowance to include the wind, sun and geothermal energy in the national energy planning. This vision will bring economy in the yearly foreign exchange payments for fuel expenses, create new technology businesses and prevent unemployment.

 

 

Year                      

2000      generating capacity       26,000 MW

2023      estimated capacity       140,000 MW

 

Year

2000      est. Consumption         115 TWh/y

2023      est. Consumption         600 TWh/y

 

Till the 100th year of the Republic of Turkey -which is year 2023 -the need for yearly energy investments is around 5 billion dollars for each year.

 

The first wind energy permission of Turkey.

 

The right honorable Steve J. Andrews Gen. Man. of Lockheed/Martin a man of vision with deep understanding of Turkish affairs backed our idea in Turkey and abroad by supporting us in the negotiations. Mr. Mehmet Hanagasioglu of Interwind has also proven strong in character without wavering during those very difficult negotiation years prior to the “ARES” B.O.T. permission.

 

I would also remind here that our respectful friends Demirer family who helped to break another barrier by first installing 3 Enercon turbines as auto-producer next to our site a few months before “ARES” operated. This had a positive pyschological effect for showing that wind generators are not toys..Wind business is a serious business.

 

Wind business started very slow in Turkey. Till 1984 only small home power. 55 kW Vestas in Golden Dolphin Hotel in 1985. Demirer/Alacati 1.65 MW autoproducer in 1998 Feb., ARES/Alacati 7.2MW in Autumn 1998, and than shamefully nothing till June 2000 Bozcaada 10.2 MW of Demirer/Enercon started to operate.

 

 

 

 

 

 

But now we are many people and we are more experienced and have undeniable facts in hand.

 

Being in the crossway of gas and oil does not make them available free of charge to Turkey.
If the energy plan of the government does not change now then in the year of 2023 yearly raw material foreign exchange payments will increase to an amount of 40-50 billion dollars a year. This is an act of homocide. Total Invoice of electric consumption=600 billion kWh/year*0.15 cents/kWh(electricity price in 2023) =90 billion dollars.
According to the existing plan only 1/3 of the electricity will be locally produced. The remainder will be paid as foreign exchange for raw materials. If we deduct the taxes from the the 2/3 of the electric bills then we are faced with 40-50 billion dollars per year foreign exchange payments.

 

Fossil fuel dependency is endangering the sovereignty of Turkey.

 

**************************************

Theoretical wind turbine capacity of Turkey

Land area:774,815 sq.km.=77,481,500 hectares

1% of land and 1 turbine for 10 hectares;

 

 

77,481 wind turbines can be installed

1,500 kW each as average for next 23 years

theoretical capacity then becomes 116,000MW.

 

This is equal to a capacity of over 60 nuclear plants of 1,500MW each

 

There is no EU country that has available land to install 100,000MW wind turbines.

 

Wind energy reduces the petroleum expenses and CO2 emissions. One 600kW wind generator prevents 1,200 tonnes of  CO2  emission per year. 

 

Wind energy potential is 2-3 times more than the current electricity used in Turkey in 1998.

 

If properly planned 1/3 of electricity of Turkey in year 2023 could be supplied from the wind.

100,000 wind mills is equivalent to 100 billion dollars business and work for millions of people.

 

 

New technologies like hydrogen and fuel cell for storage of electricity will advance.

 

Excess wind energy can also be used to extract hydrogen from H2S by electrolyzing sea water in the bottom of Black Sea. Tusiad report 1998.

 

Hybrid systems of wind and gas turbine or hydroelectric power will eliminate the fear of no-wind times as well as short circuit problems.

 

Spreading the use of wind turbines all over the country will reduce the grid and other problems.

 

 

 

 

 

 

Build Operate(BO) is the only rational solution for the proper use of widespread wind turbine use in the country.

 

Land, farm as well as huge olive plantation owners on the Aegean coast cannot make use  the BOT system to generate wind electricity where the land  has to be transferred to the government.


 

 

If this was allowed instead, then wind farm developers would pay 2-3,000 dollars per wind mill per year to these farmers for an  extra income.

 

 

One of the artificially created crisis is about the interpretation of what electricity is.

 

Electricity is sold by the kWh just like the tomatoes are sold by the kilo. It is not a service it is a product and therefore cannot be under the government monopoly.

 

2 wind turbines of any size should be completely free of any permission to install for persons, companies or farmers. Compulsary general coverage insurance which will require engineering control should be the only controls.

 

 

Electricity should measure both ways and difference in the account should be calculated. Selling excess to the grid should be 0.90 percent of the buying price as a simple system.

 

Wind being free of charge is an important factor for future. Gradual production of wind turbines in the country will have multiple advantages like earning foreign exchange and creating jobs for millions of people both in the production of wind turbines and in farms underneath the wind turbines and other.

 

Earning extra income of 2-3,000 dollars per year for each wind turbine erected in the farm as rent is an excellent idea.

 

Wind business is a 100 billion dollars environmental business in Turkey. There will be many alternative sources of international environmental funds available to support and further this branch of activity.

 

 

 

 

 

 

 

 

What we need to do now is to make rules and regulations that a wind energy investor “DO NOT GO TO ANKARA FOR ANY REASON TO INVEST IN WIND BUSINESS”. Local contacts should solve the whole issue.

 

Sharing the benefit with locals

We have shown that to give 4% free shares to Alaçatı Municipality in the 7.2MW ARES project was the right decision. Nearly everbody loves the wind turbines there.

 

Denmark is a good example, while for England and Germany one cannot say the same off hand. In Denmark cooperative ownership of wind turbines is a widespread success story..

 

 
How to promote this business

There should be for 10 years very high considered profit for wind energy investors, just like it was done successfully to the capital market when it started in 1983.

A return of 25% in the IRR should be declared with the existing redundand system of BOT. Ministry of Energy should not bargain but declare the price beforehand to be valid for 5 years.



 

10 years 9 cents per kWh and 4 cents the following 10 years make a 6.5 cents average price for 20 years. The real life experience in ARES –Alacati wind farm show that this is just enough good price.

 

There should be no bargain for 10 next years. Bargaining is not a good policy. It will lead to many artificially “created obstructions”.

 

Other recommendations

Application should be made to a “one point stop  locally where the wind farm will be established. Up to 2 wind mills within the own property boundaries there should no permissions required.

 
Off-set funds

We should cultivate the universities as allies in wind energy. Off-set cash possibilities to establish wind farms for universities and technoparks should be made available. 10 billion dollars or more accumulated off set in Turkey could create at least 1 billion dollars of free of charge cash. Half of this cash allocated for technoparks and universities could solve all the future cash problems of universities and technopark developments. Wind energy constant cash income will be an important solution for  Research and Development as well as other expenditures of the high technology world in which we live today. It is the same philosophy “ teaching to catch fish is better than  giving fish to eat”.

 








Summary

To eliminate obstructions on the road to greater wealth is the duty of the governments.

Different interpretations should be ended; of whether electricity is a product that is sold by kWh like tomatoes are sold by the kilos or if the electricity is a public service and should be produced by the government. To solve this artificially created problem we suggest to define electricity as a product and free it to be produced by private citizens. This method does not close the way to the governments if they want to give away free electricity and pay for it from the budget as it is done in some parts of the country today. This cannot go long way, EU standards will not tolerate such systems permanently.

 

Germans do not have to go to Berlin or Danish do not have to go to Copengagen to install wind power. Why people have to go to Ankara to built a wind farm in Turkey? Local authorities should handle all technical aspects. There should be no artificially created obstructions.

 

e-mail: ergun@unimedya.net.tr

 

 

 

*CAPITAL CITY SYNDROME

Capital City Syndrome

“There are several short circuits or by-passes inherent in the communication channels amongst the capital city people. The syndrome begins when the politicians and the employees having confidential inside knowledge start sharing this information with the outsiders. This peculiar symbiotic system may or may not be illegal but somehow turns to be beneficial and financially rewarding to its abusers.

 

The system starts feeding itself by creating obstructions. The benefits are directly proportional to the obstructions created. This chronically growing uncontrolled system will eventually take over the logic of the whole decision mechanisms.

 

The authority is directed to create obstructions instead of solutions. Granting permissions – so called solutions – to the artificially created problems. Waste of time and great efforts in lenghty meetings, waste for seeking High Court legal authorizations are on the stage. The well known  - Frankenstein – “The Devil Tree” is now created, running at full speed on a fast lane to its destructive destiniy.

 

Tokyo, Washington D.C., London, Paris all share this syndrome more or less.

 

The avoidance of the fact starts by realizing the possibility of this phenomena and by being transparent. The only permanent cure for this injustice seems to be the de-centralization of the governments.”

 

 

 

 

 

 

 

Değişmeye kuvvetli direnç nasıl bir “Bonanza” yaratıyor.

Enerji kanun ve mevzuatları “Mühim kararların kronik ertelenmesi ile yapay krizlerin oluşmasına” müsaade etmiştir. Türkiye’nin şimdi enerji sektöründe büyük yabancı yatırımlara ihtiyacı vardır. Türkiye’de güneş, rüzgar ve jeotermel enerji bol mıktarda vardır. Eğer tabiat kendini tekrarlarsa Türkiye’de yakın bir zamanda mühim bir kimsenin bu sorun için birşeyler yapacağını göreceğiz. Büyük bir kriz gelmeden olması temennisi ile, Anayasadaki "yer altı yer üstü varlıkları devlete aittir" maddesine "rüzgar, güneş ve jeotermal hariç" cümlesi eklenmelidir. Ayrıca elektrik üretmenin ve satmanın da hizmet olmaktan çıkarılması lazımdır.
Aşağıda 2023 yılında tahmin edilen kurulu güc ihtiyacı hükümetin o yıl için gösterdiği rakamın üstünde alınmıştır. Bu arttırılmış yatırıma sebeb rüzgar, güneş ve jeotermal enerjileri için gerekli yatırımları milli enerji planlaması içine almak içindir. Bu vizyon yıllık yakıt ham madde ödemelerinde ekonomi yaratacak, yeni teknoloji iş olanakları sağlayacak ve işsizliği önleyecektir.

 

Yıl

2000            kurulu güç               26,000 MW

2023            tahmini güç            140,000 MW

 

Yıl

2000             tah.kullanılan            115 TWh/y

2023             tah.kullanılan            600 TWh/y

 

Cumhuriyetin 100.Yılı olan 2023 yılına kadar

Türkiye her yıl 5 milyar dolar enerji yatırımı

Yapma durumu ile karşı karşıyadır.

 

Türkiye’nin ilk rüzgar türbini müsaadesi.

 

Lockheed/Martin şirketinin Gen.Md.Türkiye’de işlerin nasıl yürüdüğü hakkında derin bilgi sahibi, uzak görüşlü çok muhterem Steve J.Andrews ülke içinde ve dışında pazarlıklarda yanımızda olarak bize destek verdi. Interwind şirketinden Bay. Mehmet Hanagasioglu ARES YİD –BOT- müsaadesi öncesi pazarlıkların zorlu yıllarında sarsılmayarak kuvvetli karekterini ispat etmiş oldu.

 

Burada başka bir engelin aşılmasında büyük bir rol oynayan 3 Enercon rüzgar türbinini “ARES”den kısa bir süre önce otoproduser olarak monte ederek hizmete açması ile muhterem Demirer ailesini de hatırlatmalıyım. Bu olay rüzgar jeneratörlerinin oyuncak olmadıklarını göstererek pozitiv bir psikolojik tesir yaratmıştır...Rüzgar işi ciddi bir iştir.

 

Rüzgar işi Türkiye’de yavaş başladı. 1984 e kadar evlerde kullanım. 1985 de Altın Yunus Oteline 55 kW Vestas kondu. 1998 Şubat ayında 3 adet Demirer/Alacati 1.65MW otoproduser. 1998 Sonbaharında 7.2MW ARES/Alacati, 2000 Haziran Bozcaada 10.2MW Demirer/Enercon’ a kadar ne yazıktır ki hiçbir türbin kurulmadı.

 

 

 

 

 

 

Fakat şimdi elimizde birçok karşı konamayacak malumat var, daha bilgiliyiz ve birçok kişiyiz.

 

Gaz ve petrolun yolu üzerinde olmak bunları Türkiye ‘ye parasız temin etmez. Hükümetin bugünkü planı değişmez ise 2023 yılında ham madde dış ödemeleri yılda 40-50 milyar dolar cıvarına tırmanacaktır. Bu bir intihardır. Elektrik fatura toplamı=600milyar kWsaat*0.15 dolar/kWsaat(2023 yılı elektrik fiyatı)=90 milyar dolar.
Plana göre yerli enerji 1/3 dür. Gerisi 2/3 dış kaynaklı ham madde ödemesi ile yapılacaktır. Elektrik faturasının 2/3 ünden vergileri düşersek 40-50 milyar dolar her yıl dışa ham madde ödemesi ile karşı karşıya kalırız.




 

Fosil yakıtlara güvenerek gitmek Türkiye’nin bağımsizlığını tehlikeye atmaktadır.

 

**********************************

Türkiye’nin teorik rüzgar türbini kapasitesi

Alan:774,815 km.kare=77,481,500 hektar

Ülkenin %1 alanı ve her 10 hektara bir türbin hesabı  ile;

 

77,481 rüzgar türbini monte edilebilir

gelecek 23 yıl türbin ortalaması  1,500MW alınarak teorik kapasite 116,000MW bulunur.

 

Bu ise 60 adet 1,500MW lık nüklear santral kapasitesine  eşittir

 

100,000MW türbin monte edilebilecek arazisi olan AT’de  başka ülke yoktur.

 

Rüzgar enerjisi petrol masraflarını ve CO2

çıkmasını önler. Bir adet 600kWlık rüzgar türbini her yıl 1,200 ton CO2   çıkışını önler.

 

Türkiye’nin 1998 deki rüzgar enerjisi potansiyeli ülkenin o yıl kullandığı elektriğin 2 katı kadardır.

 

Eğer iyi bir planlama yapılabilirse 2023 de Türkiye’de kullanılacak elektriğin 1/3 ü rüzgardan temin edilebilir.  100,000 rüzgar türbini 100 milyar dolarlık faaliyet ve milyonlarca insana aş ve iş demektir.

 

Hidrojen ve yakıt hücresi gibi yeni teknolojiler gelişecek elektrik enerjisi depolanabilecek.

 

Fazla kalan rüzgar enerjisi Karadenizin dibinden H2S ayrıştırarak hidrojen elde etmede kullanılabilir. Tusiad raporu 1998.

 

Gaz turbini veya hidroelektrik ve rüzgar hibrid sistemleri rüzgarsız zamanların ve kısa devre yük korkularını giderecektir.

 

Rüzgar türbinlerinin kullanımının ülke sathına yaygınlaştırılması grid ve diğer problemleri azaltacaktır.

 

 

 

 

 

 

 

Ülke sathına yayılmış rasyonel bir rüzgar türbini kullanımı için YAP İŞLET (YI) tek çözümdür.

 

 

Arazi sahipleri, çiftçiler ve Ege denizinin kenarındaki geniş zeytinlik sahipleri bugünkü YİD mevzuatında arazilerini devlete devretme durumunda kaldıklarından rüzgardan elektrik üretemiyorlar.

 

Halbuki rüzgar çiftliği girişimcileri bu alanlarda kurulacak her bir türbin için yılda 2-3,000 dolar bu çiftçilere exkstra bir gelir temin edebilir.

 

 

Yapay olarak yaratılmış problemlerden bir tanesi elektriğin ne olduğu hakkındaki tefsirdir.

 

Elektrik kWsaat ile satılır aynen domatesin kg.ile satılması gibi bir maldır. Hizmet değildir bu sebeble de devletin monopolunde olamaz.

 

 

Herhangi büyüklükte 2 rüzgar türbini kurmak hiçbir müsaadeye tabi olmaksızın şahıslar, şirketler veya çiftlikler için tamamıyle serbest olmalıdır. Yatırımın mecburi geniş anlamlı sigorta ve dolayısı ile mühendislik kontrolu yaptırılması kafidir.

 

Elektrik saatı 2 yönde de yazabilmeli, fazla elektrik müşterinin alış fiyatının 0.90 dan hesap edilmeli, sistem çok basit ve caydırıcılıktan uzak olmalıdır.

 

 

Rüzgarın parasız olması gelecek için mühim bir faktördür. Rüzgar türbinlerinin kademeli olarak yerli imali birçok faydalar sağlayacaktır. İhracat ile işşizlik önlenecek döviz gelirleri artacak milyonlarca insana rüzgar türbini imalatı ve rüzgar çiftliklerinin altında çeşitli faaliyetlerle iş imkanı sağlanacaktır.

 

 

Çiftlikte kurulacak her rüzgar türbini için 2-3,000 dolar ektradan kira kazanmak şahane bir fikirdir.

 

Rüzgar işi Türkiye’de 100 milyar dolarlık çevreci bir iştir. Bu çeşit faaliyet koluna destek vermek ve  ilerletmek için birçok uluslararası alternatif çevre fonları bulunabilecektir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Şimdi yapılması gereken rüzgar enerjisi yatırımcısı “YATIRIM İLE İLGİLİ HİÇBİR KONU İÇİN ANKARA’YA gitmemelidir.”.Lokal temaslarla gereken her husus çözümlenebilmelidir.

 

 

Getirinin yerel kimselerle paylaşımı

7.2MW ARES projesinde Alaçatı Belediyesine %4 bedelsiz hisse vermenin iyi bir tutum olduğunu gordük. Orada nerede ise herkezin rüzgar türbinlerini sevdiğini gördük.

 

Danimarka güzel bir misaldir, fakat İngiltere ve Almanya için aynı şeyleri söylemek kolay değildir. Danimarka’da kooperatif şeklinde rüzgar türbini ortaklığı yaygın bir başarı örneğidir.

 

Bu iş kolu nasıl canlandırılır

10 yıl için rüzgar enerjisi yatırımcılarına yüksek sayılabilecek bir kar sağlamalıdır, aynen sermaye piyasasında 1983 lerde  başarılı olduğu görülen uygulamada olduğu gibi.

 

İşe yaramaz BOT–YİD uygulamasındaki IRR %25 olan bir fiyat politikası 5 yıl geçerli olmak üzere evvelden ilan edilmeli Enerji Bakanlığı pazarlık etmemelidir.

 

On yıl için 9 sent kilowatt saatı  ve sonraki 10 yıl 4 sent 20 yıllık ortalamayı 6.5 sente getirmeli. ARES-Alacati rüzgar çiftliği uygulaması bu fiyatın ancak geçerli olduğunu göstermiştir.

 

Gelecek 10 yıl bu fiyatı düşürmek için pazarlık olmamalıdır. Pazarlık iyi bir uygulama değildir. Yapay birçok “engelin yaratılmasına” sebeb olmaktadır”.

 
Diğer öneriler

Bütün müsaadeler “bir nokta müracaatı” ile rüzgar çiftliğinin kurulacağı yerde yerel verilmelidir.

Kendi arazisi içinde kurulacak 2 adet rüzgar değirmeni için hiçbir müsaade alınmamalıdır.

 
Off-set fonları

Üniversiteleri rüzgar enerjisinde yanımıza almalıyız. Off-set imkanlarının universite ve teknoparklarda kullanımı serbest bırakılmalıdır. 10 milyar dolarlık Türkiye’nin birikmiş off-set imkanı 1 milyar dolar cıvarında serbest kullanılabilir nakit imkanı yaratmaktadır. Bu nakidin yarısının üniversite ve teknoparklara tahsisi geleceğin nakit problemlerini çözecektir. Rüzgar enerjisinin sabit gelir imkanları bugün içinde yaşadığımız yüksek teknolojik hayatın Araştırma ve Geliştirme ile diğer nakit ihtiyaçlarının giderilmesinde mühim bir çözüm olacaktır. Eski bir filozofik deyimde olduğu gibi”balık vermek yerine balık tutmayı öğretmek daha iyidir”.

 

 





Özet

Daha varlıklı olabilmek için engellerin ortadan kaldırılması hükümetlerin işidir.

Çeşitli tefsirler sona ermelidir; elektrik kWsaat ile satılan domatesin kg. ile satıldığı gibi bir mamul mıdır yoksa hükümetin üretip vermesi lazım gelen bir hizmet midir. Yapay olarak yaratılmiş bu problemi çözmek için elektriğin mamul olduğunu kabul ederek bunun da özel şahıslar tarafından üretilebileceğini söylemeyi teklif ediyoruz. Hükümetlerin bugün bazı yerlerde yaptığı gibi elektriği bedelsiz verip bütçeden bunun paralarını ödeme yolu kapanmış değildir. Bu uygulama AT standardları içinde uzun zaman tolere edilemez.

 

 

 

Almanlar rüzgar işi yapmak için Berlin’e, Danimarkalılar da Kopenhagen gitmiyorlar. Neden insanlar rüzgar işi yapmak için Ankara’ya gitmek mecburiyetinde bırakılıyorlar?Yerel yönetimler teknik bütün hususlara karar vermelidirler.

 

e-mail: ergun@unimedya.net.tr

 

*BAŞŞEHİR SENDROMU

Başşehir Sendromu

“Başşehirde yaşayanların birbirleri ile olan iletişimlerinde tabii olarak bazı bilgi kısa devresi veya sızması olmaktadır. Gizli bilgilere sahip politikacıların ve çalışanların bu bilgileri dışarıdakilerle paylaşmaya başlaması ile sendrom başlar. Bu tuhaf simbiyotik sistem kanuna karşı olsa veya olmasa da bunu kendi çıkarlarına kullananlara bir şekilde menfaat ve maddi çıkar sağlayabilir hale gelebilmektedir.

 

Sistem engeller yaratarak kendi kendini beslemeye başlamıştır. Elde edilen menfaatler yaratılan engeller ile doğru orantılıdır. Kronik olarak büyüyen bu kontrolsüz sistem sonunda karar mekanizmalarının mantığını ele geçirir.

 

Çözümler yerine yetki, engeller yaratmaya yönlenmiştir. Müsaadeler bahşederek yapay olarak yaratılmış engellere “lafta çözümler” bulunmaktadır.Danıştay ve Yargıtay icazet israfları, uzun toplantılarda sarf edilen büyük gayretler ve zaman gözler önündedir. Şimdi artık meşhur  Frankenştayn “Şeytan Ağacı” yaratılmış ve yolun solundan çok hızla yok edici sonuna  doğru koşmaktadır.

 

Tokyo, Washington, Londra, Paris bu sendromu az çok paylaşırlar.

 

Ancak bu bahsedilen olayların varlığını kabul ederek, bunlara karşı şeffaf bir yol izlemekle önlem alınabilir. Bu haksızlığa tek kalıcı çözüm hükümetlerin merkeziyetçilikten uzaklaşmasıdır.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Start Page News Projects Links About Feedback
Last updated 11 August, 2000
© 1997, Egetek Foundation