WIND
ENERGY RULES AND REGULATIONS IN
TURKEY NEED IMPORTANT
AND URGENT CHANGES This
short list by headings and some recommendations you will find here is only
a some of the things we can do in Turkey in order for a good and smooth
start in this clean energy business of wind power. Because of the
governments resistance to change history repeats itself in new
developments in a country by delaying the process. Turkey is no exception
for that matter. I have tried
to explain here the *“Capital City Syndrome” hypothesis
which to my opininon exists perhaps
in all the central governments in the world. I believe the earlier
we can diagnose this illness and act accordingly the quicker we shall
succeed in creating new
businesses. |
TÜRKİYE’DE RÜZGAR
ENERJİSİ MEVZUATI MÜHİM VE
ACİL DEĞİŞİKLİK
İSTİYOR Temiz
rüzgar enerji işlerinin Türkiye’de düzgün ve iyi başlatılabilmesi için
burada kısa başlıklar halinde listelenmiş işlerin ve bazı tavsiyelerin bir
kısmını bulacaksınız.
Hükümetlerin değişikliklere karşı dirençlerinden dolayı bir ülkede meydana
gelen yeniliklerde tarih kendini tekrarlayarak gecikmeler yaratmaktadır.
Türkiye bu konuda bir istisna değildir. Benim fikrime göre belki dünyanın
bütün merkezi hükümetlerinde bulunan *“Başşehir Sendromu” hipotezini
burada açıklamaya çalıştım. Bu hastalığı ne kadar erken görür ve ona göre
hareket edersek o kadar daha çabuk cok yeni işler yaratabiliriz
inancındayım | |
Anatomy of
Changes
Information
period: Supply
convincing intelligent information with enthusisasm and persistance about
the virtues of your new idea. Never forget that change will take place
anyway; you can only help it to become sooner. Like in many countries
wasteful climbing of crisis sooner or later will bring the change. Be
prepared to be called “utopist”- the mildest way of being insulted before
your ideas are realized. You should endure, be calm when facts are hidden
or given with misleading statements. Be able to pursue in good manner the
longevity of your ideas. Convincing an important
person: It
is easier to explain this period by some examples. Some
examples of change Yearly re-evaluation
of company assets and also allowing free share issues as stock divident.
The wireless law, Abolition of the law of “Protection of Turkish Lira”
which was called a “Devil’s tree”-because it had become one over the
years-all changed by one man - The Prime Minister at the time Honorable
Özal in 1983. It has been shown in
above examples that problem rules and regulations turned to devil trees
were all cut off. They were not pruned. Devil tree cannot be pruned.
Energy problems of Turkey have now became as Devil Tree. They are now
waiting for some important person to cut it off. Above first 3 examples had
the same phases of change. Somebody – anybody - has to identify the problems and
start creating intelligent information supply over a period until an
important person believes and do something about it during which time
dedicated involvement in the elimination or reduction of
fears and resistances is needed. Should present courageous solutions with
empathy for the immediate questions that may arise with the proposed
change. Doing nothing – is not an intelligent way to challenge the
future. Lobby
web site: http://www.unimedya.net.tr/egetek |
Değişmenin
Anatomisi Bilgi verme
süreci: Yeni fikrinizin
faziletleri hakkında canlı ve sebatkar bir şekilde inandırıcı akıllı bilgi
verin. Hiçbir zaman unutmayın ki değişiklik zaten gelecektir; siz sadece
onun daha evvel olmasına yardımcı olabilirsiniz. Birçok ülkede olduğu gibi
tırmanan krizler er veya geç değişikliği getirir. Fikirlerinizin idrak
edilmesine kadar - en hafif şekilde hakaret anlamında- size “hayalperest”
demelerine hazırlıklı olun.
Gerçeklerin sizden gizlendiği veya saptırılarak verildiğinde bile sakin
olarak dayanmasını bilin. Uysal bir şekilde fikirlerinizin uzun ömürlü
olmasını takip edin. Mühim bir kimseyi
inandırmak: Bazı misallerle bu
süreci anlatmak daha kolaydır. Bazı
değişiklik misalleri Her
yıl şirketlerin aktiflerinin yeniden değerlemesi, rezervlerin bedelsiz
hisse senedi yolu ile temettü halinde dağıtılması kanunu, telsiz kanunu,
zamanla kendisi problem olmuş ve “Şeytan Ağacı” haline gelmiş “Türk
Parasını koruma kanunu” 1983 yılında bir kişi - zamanın Başbakanı – Sayın
Özal tarafından değiştirlidi. Yukarıdaki
misallerde şu gösterilmiştir ki; şeytan ağaçları haline gelmiş bu
mevzuatlar kökünden kesilmiştir. Bunlar budanmadı. Şeytan ağacı budanmaz.
Türkiye’nin enerji problemleri şeytan ağacı olmuştur. Mühim bir kimsenin
onu dibinden kesmesini beklemektedir. Yukarıdaki ilk 3
misalde değişmenin fazları aynıdır. Mühim bir kimsenin inanıp bunun için
bir şey yapmaya karar verrmesine kadar birisi - herhangi bir kimse -
problemleri görüp tanımlar ve bu süreç içinde akıllı bilgi üreterek bunu yayar.
Korkuların ve dirençlerin ortadan kaldırılması için kendini vakfedici bir
çalışma lazım. Teklif edilen değişiklikle hemen meydana çıkabilecek
sorunlara empati ile cesaretli çözümler
getirmelidir. Hiçbirşey yapmamak –
geleceğe göğüs germek için akıllı bir yol değildir. Lobi
web sayfası: http://www.unimedya.net.tr/egetek | |
How strong resistance
to change creates “Bonanza” Energy
related laws and its interpretations has allowed “Artificial crisis with
chronical postponements of important decisions”to become. Turkey now is urgently in need of
large scale foreign investments in Energy sector. Turkey has sunshine,
wind power and geothermal energy in abundance. If nature repeats itself we
are about to see someone important person in Turkey will do something
about it. Hopefully before a big crisis this time the necessary clause in the
constitution is amended as "wind, sun and geothermal energy does not belong
to the government" and that also the necessary amendment in the
constitution " the electricity production is government service" should be made as soon as
possible. Year
2000 generating
capacity
26,000 MW 2023 estimated capacity
140,000 MW Year 2000 est.
Consumption
115 TWh/y 2023 est.
Consumption
600 TWh/y Till
the 100th year of the Republic of Turkey -which is year 2023 -the need for
yearly energy investments is around 5 billion dollars for each
year. The
first wind energy permission of Turkey. The right honorable
Steve J. Andrews Gen. Man. of Lockheed/Martin a man of vision with deep
understanding of Turkish affairs backed our idea in Turkey and abroad by
supporting us in the negotiations. Mr. Mehmet Hanagasioglu of Interwind
has also proven strong in character without wavering during those very
difficult negotiation years prior to the “ARES” B.O.T.
permission. I would also remind
here that our respectful friends Demirer family who helped to break
another barrier by first installing 3 Enercon turbines as auto-producer
next to our site a few months before “ARES” operated. This had a positive
pyschological effect for showing that wind generators are not
toys..Wind business is a serious business. Wind
business started very slow in Turkey. Till 1984 only small home power. 55
kW Vestas in Golden Dolphin Hotel in 1985. Demirer/Alacati 1.65 MW
autoproducer in 1998 Feb., ARES/Alacati 7.2MW in Autumn 1998, and than
shamefully nothing till June 2000 Bozcaada 10.2 MW of Demirer/Enercon
started to operate. But
now we are many people and we are more experienced and have undeniable
facts in hand. Being
in the crossway of gas and oil does not make them available free of charge
to Turkey. Fossil
fuel dependency is endangering the sovereignty of
Turkey. ************************************** Theoretical wind
turbine capacity of Turkey
Land
area:774,815 sq.km.=77,481,500 hectares 1%
of land and 1 turbine for 10 hectares; 77,481
wind turbines can be installed 1,500
kW each as average for next 23 years theoretical
capacity then becomes 116,000MW. This
is equal to a capacity of over 60 nuclear plants of 1,500MW
each There
is no EU country that has available land to install 100,000MW wind
turbines. Wind
energy reduces the petroleum expenses and CO2 emissions. One
600kW wind generator prevents 1,200 tonnes of CO2 emission per year. Wind
energy potential is 2-3 times more than the current electricity used in
Turkey in 1998. If
properly planned 1/3 of electricity of Turkey in year 2023 could be
supplied from the wind. 100,000
wind mills is equivalent to 100 billion dollars business and work for
millions of people. New
technologies like hydrogen and fuel cell for storage of electricity will
advance. Excess
wind energy can also be used to extract hydrogen from H2S by
electrolyzing sea water in the bottom of Black Sea. Tusiad report 1998.
Hybrid
systems of wind and gas turbine or hydroelectric power will eliminate the fear of no-wind times
as well as short circuit problems. Spreading
the use of wind turbines all over the country will reduce the grid and
other problems. Build
Operate(BO) is the only rational solution for the proper use of widespread
wind turbine use in the country. Land,
farm as well as huge olive plantation owners on the Aegean coast cannot
make use the BOT system to
generate wind electricity where the land has to be transferred to the
government. If
this was allowed instead, then wind farm developers would pay 2-3,000
dollars per wind mill per year to these farmers for an extra
income. One
of the artificially created crisis is about the interpretation of what
electricity is. Electricity
is sold by the kWh just like the tomatoes are sold by the kilo. It is
not a service it is a product and therefore cannot be under the
government monopoly. 2
wind turbines of any size should be completely free of any permission to
install for persons, companies or farmers. Compulsary
general coverage insurance which will require engineering control should
be the only controls. Electricity
should measure both ways and difference in the account should be
calculated. Selling excess to the grid should be 0.90 percent of the
buying price as a simple system. Wind
being free of charge is an important factor for future. Gradual production
of wind turbines in the country will have multiple advantages like earning
foreign exchange and creating jobs for millions of people both in the
production of wind turbines and in farms underneath the wind turbines and
other. Earning
extra income of 2-3,000 dollars per year for each wind turbine erected in
the farm as rent is an excellent idea. Wind
business is a 100 billion dollars environmental business in Turkey. There
will be many alternative sources of international environmental funds
available to support and further this branch of
activity. What
we need to do now is to make rules and regulations that a wind energy
investor “DO NOT GO TO ANKARA FOR ANY REASON TO INVEST IN WIND
BUSINESS”. Local contacts should solve the whole
issue. Sharing the benefit
with locals
We
have shown that to give 4% free shares to Alaçatı Municipality in the
7.2MW ARES project was the right decision. Nearly everbody loves the wind
turbines there. Denmark
is a good example, while for England and Germany one cannot say the same
off hand. In Denmark cooperative ownership of wind turbines is a
widespread success story.. How
to promote this business
There
should be for 10 years very high considered profit for wind energy
investors, just like it was done successfully to the capital market when
it started in 1983. A
return of 25% in the IRR should be declared with the existing redundand
system of BOT. Ministry of Energy should not bargain but declare the price
beforehand to be valid for 5 years. 10
years 9 cents per kWh and 4 cents the following 10 years make a 6.5 cents
average price for 20 years. The real life experience in ARES –Alacati wind
farm show that this is just enough good price. There
should be no bargain for 10 next years. Bargaining is not a good policy.
It will lead to many artificially “created
obstructions”. Other
recommendations
Application should be made to a “one point stop” locally where the wind farm will be established. Up to 2 wind mills within the own property boundaries there should no permissions required. Off-set
funds
We
should cultivate the universities as allies in wind energy. Off-set cash
possibilities to establish wind farms for universities and technoparks
should be made available. 10 billion dollars or more accumulated off set
in Turkey could create at least 1 billion dollars of free of charge cash.
Half of this cash allocated for technoparks and universities could solve
all the future cash problems of universities and technopark developments.
Wind energy constant cash income will be an important solution for Research and Development as well
as other expenditures of the high technology world in which we live today.
It is the same philosophy “ teaching to catch fish is better than giving fish to
eat”.
To
eliminate obstructions on the road to greater wealth is the duty of the
governments. Different
interpretations should be ended; of whether electricity is a product that
is sold by kWh like tomatoes are sold by the kilos or if the electricity
is a public service and should be produced by the government. To solve
this artificially created problem we suggest to define electricity as a
product and free it to be produced by private citizens. This method does
not close the way to the governments if they want to give away free
electricity and pay for it from the budget as it is done in some parts of
the country today. This cannot go long way, EU standards will not tolerate
such systems permanently. Germans
do not have to go to Berlin or Danish do not have to go to Copengagen to
install wind power. Why people have to go to Ankara to built a wind farm
in Turkey? Local authorities should handle all technical aspects. There
should be no artificially created obstructions. e-mail:
ergun@unimedya.net.tr *CAPITAL
CITY SYNDROME Capital City Syndrome“There are several short circuits or
by-passes inherent in the communication channels amongst the capital city
people. The syndrome begins when the politicians and the employees having
confidential inside knowledge start sharing this information with the
outsiders. This peculiar symbiotic system may or may not be illegal but
somehow turns to be beneficial and financially rewarding to its
abusers. The system starts feeding itself by creating
obstructions. The
benefits are directly proportional to the obstructions created. This
chronically growing uncontrolled system will eventually take over the
logic of the whole decision mechanisms. The authority is directed to create
obstructions instead of solutions. Granting permissions – so called
solutions – to the artificially created problems. Waste of time and great
efforts in lenghty meetings, waste for seeking High Court legal
authorizations are on the stage. The well known - Frankenstein – “The Devil Tree”
is now created, running at full speed on a fast lane to its destructive
destiniy. Tokyo, Washington D.C., London, Paris all
share this syndrome more or less. The avoidance of the fact starts by
realizing the possibility of this phenomena and by being transparent. The
only permanent cure for this injustice seems to be the de-centralization
of the governments.” |
Değişmeye
kuvvetli direnç nasıl bir “Bonanza” yaratıyor. Enerji kanun ve
mevzuatları “Mühim kararların kronik ertelenmesi ile yapay krizlerin
oluşmasına” müsaade etmiştir. Türkiye’nin şimdi enerji sektöründe büyük
yabancı yatırımlara ihtiyacı vardır. Türkiye’de güneş, rüzgar ve jeotermel
enerji bol mıktarda vardır. Eğer tabiat kendini tekrarlarsa Türkiye’de
yakın bir zamanda mühim bir kimsenin bu sorun için birşeyler yapacağını
göreceğiz. Büyük bir kriz gelmeden olması temennisi
ile, Anayasadaki "yer altı yer üstü varlıkları devlete aittir" maddesine
"rüzgar, güneş ve jeotermal hariç" cümlesi eklenmelidir. Ayrıca elektrik üretmenin ve satmanın da
hizmet olmaktan çıkarılması lazımdır.
Yıl 2000
kurulu güç
26,000 MW 2023
tahmini güç
140,000 MW Yıl 2000
tah.kullanılan
115 TWh/y 2023
tah.kullanılan
600 TWh/y Cumhuriyetin
100.Yılı olan 2023 yılına kadar Türkiye
her yıl 5 milyar dolar enerji yatırımı Yapma
durumu ile karşı karşıyadır. Türkiye’nin
ilk rüzgar türbini müsaadesi. Lockheed/Martin
şirketinin Gen.Md.Türkiye’de işlerin nasıl yürüdüğü hakkında derin bilgi
sahibi, uzak görüşlü çok muhterem Steve J.Andrews ülke içinde ve dışında
pazarlıklarda yanımızda olarak bize destek verdi. Interwind şirketinden
Bay. Mehmet Hanagasioglu ARES YİD –BOT- müsaadesi öncesi pazarlıkların
zorlu yıllarında sarsılmayarak kuvvetli karekterini ispat etmiş
oldu. Burada
başka bir engelin aşılmasında büyük bir rol oynayan 3 Enercon rüzgar
türbinini “ARES”den kısa bir süre önce otoproduser olarak monte ederek
hizmete açması ile muhterem Demirer ailesini de hatırlatmalıyım. Bu olay
rüzgar jeneratörlerinin oyuncak olmadıklarını göstererek pozitiv bir
psikolojik tesir yaratmıştır...Rüzgar işi ciddi bir iştir.
Rüzgar
işi Türkiye’de yavaş başladı. 1984 e kadar evlerde kullanım. 1985 de Altın
Yunus Oteline 55 kW Vestas kondu. 1998 Şubat ayında 3 adet Demirer/Alacati
1.65MW otoproduser. 1998 Sonbaharında 7.2MW ARES/Alacati, 2000 Haziran
Bozcaada 10.2MW Demirer/Enercon’ a kadar ne yazıktır ki hiçbir türbin
kurulmadı. Fakat
şimdi elimizde birçok karşı konamayacak malumat var, daha bilgiliyiz ve
birçok kişiyiz. Gaz
ve petrolun yolu üzerinde olmak bunları Türkiye ‘ye parasız temin
etmez. Hükümetin bugünkü planı değişmez ise 2023 yılında ham madde dış
ödemeleri yılda 40-50 milyar dolar cıvarına tırmanacaktır. Bu bir intihardır.
Elektrik fatura toplamı=600milyar kWsaat*0.15 dolar/kWsaat(2023 yılı elektrik fiyatı)=90 milyar dolar. Fosil
yakıtlara güvenerek gitmek Türkiye’nin bağımsizlığını tehlikeye
atmaktadır. ********************************** Türkiye’nin teorik
rüzgar türbini kapasitesi
Alan:774,815
km.kare=77,481,500 hektar Ülkenin
%1 alanı ve her 10 hektara bir türbin hesabı ile; 77,481
rüzgar türbini monte edilebilir gelecek
23 yıl türbin ortalaması
1,500MW alınarak teorik kapasite 116,000MW
bulunur. Bu
ise 60 adet 1,500MW lık nüklear santral kapasitesine eşittir 100,000MW
türbin monte edilebilecek arazisi olan AT’de başka ülke
yoktur. Rüzgar
enerjisi petrol masraflarını ve CO2 çıkmasını
önler. Bir adet 600kWlık rüzgar türbini her yıl 1,200 ton CO2 çıkışını
önler. Türkiye’nin
1998 deki rüzgar enerjisi potansiyeli ülkenin o yıl kullandığı elektriğin
2 katı kadardır. Eğer
iyi bir planlama yapılabilirse 2023 de Türkiye’de kullanılacak elektriğin
1/3 ü rüzgardan temin edilebilir.
100,000 rüzgar türbini 100 milyar dolarlık faaliyet ve milyonlarca
insana aş ve iş demektir. Hidrojen
ve yakıt hücresi gibi yeni teknolojiler gelişecek elektrik enerjisi
depolanabilecek. Fazla
kalan rüzgar enerjisi Karadenizin dibinden H2S ayrıştırarak
hidrojen elde etmede kullanılabilir. Tusiad raporu
1998. Gaz
turbini veya hidroelektrik ve rüzgar hibrid sistemleri rüzgarsız zamanların ve kısa devre yük
korkularını giderecektir. Rüzgar
türbinlerinin kullanımının ülke sathına yaygınlaştırılması grid ve diğer
problemleri azaltacaktır. Ülke
sathına yayılmış rasyonel bir rüzgar türbini kullanımı için YAP İŞLET (YI)
tek çözümdür. Arazi
sahipleri, çiftçiler ve Ege denizinin kenarındaki geniş zeytinlik
sahipleri bugünkü YİD mevzuatında arazilerini devlete devretme durumunda
kaldıklarından rüzgardan elektrik üretemiyorlar. Halbuki
rüzgar çiftliği girişimcileri bu alanlarda kurulacak her bir türbin için
yılda 2-3,000 dolar bu çiftçilere exkstra bir gelir temin
edebilir. Yapay
olarak yaratılmış problemlerden bir tanesi elektriğin ne olduğu hakkındaki
tefsirdir. Elektrik
kWsaat ile satılır aynen domatesin kg.ile satılması gibi bir maldır.
Hizmet değildir bu sebeble de devletin monopolunde
olamaz. Herhangi
büyüklükte 2 rüzgar türbini kurmak hiçbir müsaadeye tabi olmaksızın
şahıslar, şirketler veya çiftlikler için tamamıyle serbest olmalıdır.
Yatırımın
mecburi geniş anlamlı sigorta ve dolayısı ile mühendislik kontrolu
yaptırılması kafidir. Elektrik
saatı 2 yönde de yazabilmeli, fazla elektrik müşterinin alış fiyatının
0.90 dan hesap edilmeli, sistem çok basit ve caydırıcılıktan uzak
olmalıdır. Rüzgarın
parasız olması gelecek için mühim bir faktördür. Rüzgar türbinlerinin
kademeli olarak yerli imali birçok faydalar sağlayacaktır. İhracat ile
işşizlik önlenecek döviz gelirleri artacak milyonlarca insana rüzgar
türbini imalatı ve rüzgar çiftliklerinin altında çeşitli faaliyetlerle iş
imkanı sağlanacaktır. Çiftlikte
kurulacak her rüzgar türbini için 2-3,000 dolar ektradan kira kazanmak
şahane bir fikirdir. Rüzgar
işi Türkiye’de 100 milyar dolarlık çevreci bir iştir. Bu çeşit faaliyet
koluna destek vermek ve
ilerletmek için birçok uluslararası alternatif çevre fonları
bulunabilecektir. Şimdi
yapılması gereken rüzgar enerjisi yatırımcısı “YATIRIM İLE İLGİLİ
HİÇBİR KONU İÇİN ANKARA’YA gitmemelidir.”.Lokal temaslarla gereken her
husus çözümlenebilmelidir. Getirinin yerel
kimselerle paylaşımı
7.2MW
ARES projesinde Alaçatı Belediyesine %4 bedelsiz hisse vermenin iyi bir
tutum olduğunu gordük. Orada nerede ise herkezin rüzgar türbinlerini
sevdiğini gördük. Danimarka
güzel bir misaldir, fakat İngiltere ve Almanya için aynı şeyleri söylemek
kolay değildir. Danimarka’da kooperatif şeklinde rüzgar türbini ortaklığı
yaygın bir başarı örneğidir. Bu
iş kolu nasıl canlandırılır
10
yıl için rüzgar enerjisi yatırımcılarına yüksek sayılabilecek bir kar
sağlamalıdır, aynen sermaye piyasasında 1983 lerde başarılı olduğu görülen uygulamada
olduğu gibi. İşe
yaramaz BOT–YİD uygulamasındaki IRR %25 olan bir fiyat politikası 5 yıl
geçerli olmak üzere evvelden ilan edilmeli Enerji Bakanlığı pazarlık
etmemelidir. On yıl için 9 sent
kilowatt saatı ve sonraki 10
yıl 4 sent 20 yıllık ortalamayı 6.5 sente getirmeli. ARES-Alacati rüzgar
çiftliği uygulaması bu fiyatın ancak geçerli olduğunu göstermiştir.
Gelecek 10 yıl bu
fiyatı düşürmek için pazarlık olmamalıdır. Pazarlık iyi bir uygulama
değildir. Yapay birçok “engelin yaratılmasına” sebeb
olmaktadır”. Diğer
öneriler
Bütün
müsaadeler “bir nokta müracaatı” ile rüzgar çiftliğinin kurulacağı
yerde yerel verilmelidir. Kendi
arazisi içinde kurulacak 2 adet rüzgar değirmeni için hiçbir müsaade
alınmamalıdır. Off-set
fonları
Üniversiteleri
rüzgar enerjisinde yanımıza almalıyız. Off-set imkanlarının universite ve
teknoparklarda kullanımı serbest bırakılmalıdır. 10 milyar dolarlık
Türkiye’nin birikmiş off-set imkanı 1 milyar dolar cıvarında serbest
kullanılabilir nakit imkanı yaratmaktadır. Bu nakidin yarısının üniversite
ve teknoparklara tahsisi geleceğin nakit problemlerini çözecektir. Rüzgar
enerjisinin sabit gelir imkanları bugün içinde yaşadığımız yüksek
teknolojik hayatın Araştırma ve Geliştirme ile diğer nakit ihtiyaçlarının
giderilmesinde mühim bir çözüm olacaktır. Eski bir filozofik deyimde
olduğu gibi”balık vermek yerine balık tutmayı öğretmek daha
iyidir”.
Daha
varlıklı olabilmek için engellerin ortadan kaldırılması hükümetlerin
işidir. Çeşitli tefsirler sona
ermelidir; elektrik kWsaat ile satılan domatesin kg. ile satıldığı gibi
bir mamul mıdır yoksa hükümetin üretip vermesi lazım gelen bir hizmet
midir. Yapay olarak yaratılmiş bu problemi çözmek için elektriğin mamul
olduğunu kabul ederek bunun da özel şahıslar tarafından üretilebileceğini
söylemeyi teklif ediyoruz. Hükümetlerin bugün bazı yerlerde yaptığı gibi
elektriği bedelsiz verip bütçeden bunun paralarını ödeme yolu kapanmış
değildir. Bu uygulama AT standardları içinde uzun zaman tolere
edilemez. Almanlar
rüzgar işi yapmak için Berlin’e, Danimarkalılar da Kopenhagen gitmiyorlar.
Neden insanlar rüzgar işi yapmak için Ankara’ya gitmek mecburiyetinde
bırakılıyorlar?Yerel yönetimler teknik bütün hususlara karar
vermelidirler. e-mail:
ergun@unimedya.net.tr *BAŞŞEHİR
SENDROMU Başşehir Sendromu“Başşehirde
yaşayanların birbirleri ile olan iletişimlerinde tabii olarak bazı bilgi
kısa devresi veya sızması olmaktadır. Gizli bilgilere sahip
politikacıların ve çalışanların bu bilgileri dışarıdakilerle paylaşmaya
başlaması ile sendrom başlar. Bu tuhaf simbiyotik sistem kanuna karşı olsa
veya olmasa da bunu kendi çıkarlarına kullananlara bir şekilde menfaat ve
maddi çıkar sağlayabilir hale gelebilmektedir. Sistem engeller yaratarak kendi kendini
beslemeye başlamıştır. Elde edilen menfaatler yaratılan engeller
ile doğru orantılıdır. Kronik olarak büyüyen bu kontrolsüz sistem sonunda
karar mekanizmalarının mantığını ele geçirir. Çözümler
yerine yetki, engeller yaratmaya yönlenmiştir. Müsaadeler bahşederek yapay
olarak yaratılmış engellere “lafta çözümler” bulunmaktadır.Danıştay ve
Yargıtay icazet israfları, uzun toplantılarda sarf edilen büyük gayretler
ve zaman gözler önündedir. Şimdi artık meşhur Frankenştayn “Şeytan Ağacı”
yaratılmış ve yolun solundan çok hızla yok edici sonuna doğru
koşmaktadır. Tokyo,
Washington, Londra, Paris bu sendromu az çok
paylaşırlar. Ancak bu bahsedilen olayların varlığını
kabul ederek, bunlara karşı şeffaf bir yol izlemekle önlem alınabilir. Bu
haksızlığa tek kalıcı çözüm hükümetlerin merkeziyetçilikten
uzaklaşmasıdır.” |
|